سیر یکی از گیاهان پر خاصیت است که با افزودن آن به غذا، طعم و عطر فوق العاده به غذا می‌دهد. سیر به عنوان یکی از محبوب‌ترین طعم دهنده‌های غذایی شناخته می‌شود. استفاده از سیر تازه در تمام فصول سال امکان پذیر نیست از طرفی هم بعضی از افراد به دلیل بوی آن تمایلی به استفاده از سیر تازه ندارند. و هنگام پوست کندن آن پوست دست سوزش می‌گیرد و بوی سیر تا مدتی روی پوست احساس می‌شود. سیر پرک خشک شده یک جایگزین مناسب سیر تازه است و تمام خواص سیر تازه را همراه دارد. استفاده از آن در غذا مشابه نمونه تازه آن است و برای پخت انواع غذاها می‌توان از آن بهره برد.

از سیر پرک برای تهیه سیر داغ آش رشته، پخت میرزا قاسمی، انواع کوکو، خوراک‌ها، کباب‌ها و هر غذایی که نیاز به افزودن سیر دارد، استفاده می‌شود. هم چنین برای تهیه سیر به صورت پودر شده می‌توانید سیر پرک تکسو را با آسیاب پودر کرده و به  غذا اضافه کنید. به خاطر طعم تند آن، سیر به صورت وسیعی در سراسر دنیا به عنوان یک ادویه و طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. سیر هم مانند نمک و فلفل از چاشنی‌های ضروری غذا است و برای طعم‌دهی انواع گوشت، مرغ، سالاد، اسپاگتی، ترشی استفاده می شود.

پرک سیر پس از تفت دادن در کمی روغن، عطر و بوی همان سیر تازه را دارد و طعم ملایم‌تری نسبت به نوع تازه آن دارد. سیر سرشار از خواص و ویتامین‌هایی نظیر آهن، کلسیم، پروتئین، فیبر و مقدار کمی سدیم و آلیسین است. که در طب سنتی هم استفاده از آن در سبد غذایی توصیه شده است.