دانه گلپر مشابهی از نظر بو و مزه ندارد. این دانه‌های خوش عطر دارای طعم خاص و تندی است که از گذشته تا به حال درآشپزی و حتی درمان ناراحتی‌های گوارشی از آن استفاده می‌شده است. آن را پودر می‌کردند و به عنوان ادویه به طور مستقیم یا همراه با سایر ادویه‌ها در ترشی‌ها یا در غذاها می‌ریختند.

گیاه گلپر در غذاهای ایرانی و ایتالیایی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلپر در بیشتر غذاها استفاده می‌شود؛ به این صورت که در غذاهای تهیه شده با باقلا (جهت کاهش گازهای تولید شونده در فرآیند هاضمه یا همان نفخ)، سیب زمینی، عدس و در غذاهای ایتالیایی مثل سس مخصوص، پیتزا، بوریتو و ... اضافه می‌شود. پودر گلپر در سوپ‌ها نیز استفاده شده و قبل از سرو کردن میوه‌هایی مثل انار، سیب، موز و برخی میوه‌های دیگر، روی آن‌ها پاشیده می‌شود. گلپر هم‌چنین در سالادهای مختلف از جمله در تایلند و روسیه به کار رفته و برای مثال، بعد از مخلوط شدن با سرکه، همراه برگ‌های کاهو مصرف می‌ شود. به علاوه، گلپر از ادویه‌های ثابت مورد استفاده در ترشی‌ها است. از مصارف دارویی گلپر می‌توان تسکین درد و نفخ معده، اشتها و سیستم گوارشی سالم اشاره کرد.

توصیه می شود انار را به همراه گلپر و نمک میل کنید. طبع گلپر و نمک گرم بوده و با متعادل کردن انار، عوارض سردی آن را از بین می برد.

 

👈 با خرید و معرفی افراد به ما پورسانت دریافت کنید.
👈 احمد رضا سازواری 09217709172 - 09139256703